پرسونا یا Persona یعنی چه ؟

واژه پرسونا اصطلاحیه که این روزها در آموزش های بازاریابی، پرسونال برندینگ، دیجیتال مارکنینگ ، تولید محتوا و مدریت ارتباط با مشتری بسیار پرکاربرد هست.

شما برای ورود به بازار و تولید محتوا و انجام تبلیغات نیاز شدیدی دارید که مخاطب خودتون رو بشناسید، که بنا به کسب و کارتون ممکنه شما یک بازار هدف کوچیک یا بزرگ داشته باشید.

قطعا نمیشه به تمامی افراد بازار هدف دسترسی داشت . اینجاست که پرسونای مخاطب یا پرسونای مشتری به کمکتون میاد. شما باید با آنالیز پیج اینستاگرام، وب سایت و یا کسب و کارتون میانگینی از ویژگی های مشتریاتون پیدا کنید. این ویژگی ها رو در قالب یک فرد تصور کنید. به این کار پرسونا گویند.

فراموش نکنید شما مخاطب خودتون نیستید.اگر محصوا یا محتوایی که تولید می کنید بر اساس سلیقه شخصی خودتون باشه و به پرسونای مصرف کننده اهمیت نداده باشید ،قطعا در مارکت شکست خواهید خورد.

 

چرا پرسونا مهمه ؟

پرسونا به شما کمک میکنه بازار خودتون رو بشناسید.

نیاز های اصلی مخاطبینتون رو پیدا کنید.

محصولتون رو متناسب با بیشترین تعداد مخاطبتون بسازید.

راه های ارتباطی اصلی رو بیابید.

راه حل های برطرف کردن مشکلاتشون رو پیدا کنید.

شخصیت برند خودتون رو متناسب خلق کنید.

به افراد درست دسترسی پیدا کنید.

 

چطوری Persona خودمون رو پیدا کنیم ؟

به مشتری هایی که تا الان داشتید توجه کنید.

به کسایی که به محصولتون واکنش بیشتری دارند توجه کنید.

نظرسنجی درست کنین و در فضای مجازی پخش کنید .

پرسونای محصولات مشابه خودتون رو آنالیز کنید.

به صورت میدانی از مردم سوال کنید.

ایده ها و نتایج تبلیغاتتون رو بررسی کنید.

 

برای پیدا کردن پرسونا چه سوالاتی بپرسیم ؟

سن مخاطب یا مشتری

وضعیت سطح درآمد

مشکلات و چالش های مرتبط با خدمات یا محصول شما

راه حل های که الان برای حل مشکلات استفاده می کند

درآمد ماهانه فعلی

راه های ارتباطیش با فضای مرتبط شما

سرگرمی های مورد علاقش

و هرچیزی که به ارتباط شما و مخاطبت مربوط میشه